Aantal liters backpack

  • Niels

    Hallo allemaal,

    nog steeds bezig met de aanschaf van een travelpack…

    Even advies gevraagd over het aantal liters wat handig is. Ik ga voornamelijk in hostels slapen dus een slaapzak/matje/tent neem ik niet mee. Is 70 liter dan veel te veel? Kan ik dan beter 60 liter nemen? Of maakt het niet zoveel uit dat een backpack niet helemaal vol zit?

    Alvast bedankt!

  • Marloes Mazzei

    Hi Niels,

    Het ligt eraan waar je naartoe gaat ivm de kleding die je nodig hebt (warm/koud). Ik ben zelf naar Zuid Oost Azie geweest en had aan 55 liter zeker genoeg.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Groetjes,

    Marloes

  • Rick

    Hey niels,

    Ik ga over 3 weken nar azie dus ik heb nog geen ervaring met de inhoud.

    Ik heb er zelf een van 70 liter, maar we zullen zien.

    Wel wil ik erbij zeggen dat als je er een gaat kopen, even goede instructie moet krijgen.

    Laat je gewoon informeren over hoe je hem moet dragen, en wat fijn en niet fijn is.

    Ik droeg hem in het begin helemaal verkeerd, tot een jongen uit de winkel me tips gaf, dat hielp echt.

    Ik heb zelf een Macpack, goede kwaliteit en als enige 100% waterdicht.

    Succes

    Rick

  • Niels.

    Allereerst uiteraard heel veel plezier!

    Je neemt ook slaapzak en tent mee neem ik aan? Dan heb je ook wel een grotere nodig denk ik…

    Is het zo'n probleem als een tas te groot is? Beter te groot dan te klein toch, of heb ik het dan mis?

  • Rick

    Dank je wel :)

    En ik neem geen slaapzak en tent mee.

    Ik ben wel van de theorie “beter te groot dan te klein” uitgegaan, maar zoals ik al zei wordt dit mijn eerste backpack ervaring dus ik heb geen vergelijking.

    Ik ben bang dat ik je niet veel verder kan helpen, sorry.

    Rick

  • Elizabeth

    hoi,

    Ik ben het met Marloes eens dat je waarschijnlijk aan 55 liter genoeg zal hebben. Ikzelf ben begonnen met een 65 liter rugzak. Maar zag halverwege mijn reis een paar jaar geleden, dat dat echt te veel is. Ik vond het echt onhandig met reizen. De tas paste soms niet in de bagagerekken in de trein ofzo. En ik was geneigd om veel meer mee te nemen dan nodig was.

    Ik ben later overgestapt op 55 liter. Dit was voor mij ook te ruim en reis inmiddels met een 40 liter rugzak. Maar ik ga dan ook maar maximaal 1 maand op reis. (kan niet meer vrij nemen)

    Laat je idd goed informeren in de winkels over het dragen van de rugzakken.

    In iedergeval hele veel plezier!

    groetjes elizabeth

    www.elizabeth-ontheroad.nl

  • Alan

    Beste Niels

    Wij zijn momenteel in India en het blijkt dat onze tassen (60+15 en 45+10) groot zat zijn. Bedenk wel dat je een tas niet voor 1 reis koopt aangezien een beetje tas wel 10 jaar meekan. Dit was voor ons een reden om iets groter te kopen. Als je tas niet vol zit kun je met riempjes “inbinden” Ik heb een Lowe alpine 60 +15 liter en ben er erg tevreden mee. Nogmaals meer dan genoeg ruimte voor Zuid oost en Zuid Azie. Overigens geen tent mee.

    Succes en veel plezier met je reis!

    Alan

  • rudi

    ik heb nu een 65 liter tas en had altijd een 55.

    gek genoeg heb ik niet het idee dat mijn nieuwe tas ruimer is, maar goed.

    mijn oude tas was een nomad. Die is al zeker 20 jaar oud en leeft nog steeds. maar hij is nog van dat ouderwetse niet waterafstotende materiaal.

    Mijn nieuwe is een Jack Wolfskin met een superhandige rits op de voorkant zodat je makkelijk overal bij kan.

    Toch mis ik bij deze tas weer de zijvakken. in de zijvakken stopte ik vaak de dingen die konden lekken zoals shampoo enzo.

    toch zijn zijvakken alleen handig als je er makkelijk bij kunt een dat is vaak niet het geval.

    ik reis meestal met 15 kilo. ik denk dat gewicht soms meer zegt dan volume. Nadeel van een grote rugzak is dat je de neiging hebt om hem dus ook voller te proppen. want ……..als het er toch nog bij past dan is die net iets dikkere broek misschien ook wel handig om mee te nemen ;-)

    groetjes rudi

    www.bolletjeom.nl

  • Janny

    Geloof me, hoe groter je rugzak, hoe meer je meeneemt. Wat dat betreft heeft Rudi helemaal gelijk. dan kan die ene… er toch nog wel bij… Ik reis nu alweer 14 maanden met een 30 liter rugzak en vind dat ideaal. Hij kan altijd mee de bus in als het moet en je kunt hem zelfs een tijdje op schoot houden. Moet er wel bij vermelden dat we niet veel koud-weer spullen bij ons hebben, als het koud is trekken we gewoon alles aan wat we hebben. Laagjes isoleren.

    Kijk gewoon welke rugzal je qua pasvorm het meest aanstaat en lekkerst draagt. Ga ergens voor 50-60 liter, daar red je het makkelijk mee en dan loop je ook niet zo te sjouwen.

    Succes!

    Ps. Kijk als je straks op reis bent eens om je heen. no mather hoe groot de rugzak van je medereiziger, hij zit altijd vol…