thailand vragen

  • Rick

    Hallo allemaal,

    Ik ga op 15 oktober 2007 naar thailand, bangkok en ben van plan om vanaf daar maanden rond te trekken door camboja, laos en vietnam.

    Nu hoorde ik echter van een kennis die in thailand geweest is dat je het land niet in mag als je geen retourticket (of data) kan tonen.

    Weet iemand hier meer van? Ik ben dus niet van plan om via thailand weer terug te gaan, dus ik koop een enkele reis.

    Alvast bedankt!

    Rick

  • Petra

    Hoi Rick,

    Dat klopt. Als je naar Bangkok vliegt met een enkele reis, zou het zo kunnen zijn dat de vliegmaatschappij op Schiphol er al om vraagt. Als je dan geen retourticket hebt, mogen zij je weigeren om mee te nemen op de vlucht. Dat geldt ook bij de grensovergangen in Thailand. Ik heb het zelf nog nooit gehad dat ze om een bewijs vroegen, maar officieel heb je een bewijs nodig dat je weer vertrekt en dat lukt eigenlijk alleen maar als je een vliegticket geboekt hebt, of eventueel een boeking hebt van een hotel buiten Thailand. Maar ja, dan moet je wel een voucher hebben waar je naam op vermeld staat.

  • Rick

    hmmm dit is erg jammer.

    Kan ik bellen naar schiphol om hier meer over te vragen?

    Bedankt voor je reactie

  • Jenny

    Gewoon gaan, ze vragen echt niet…

    Het enige land in Zuidoost Azie wat ingewikkeld doet is Indonesie, voor de andere landen heb ik nooit een retour ticket nodig gehad (en meestal ook niet in mijn bezit gehad!).

    Jenny

  • P&C

    Wij zijn ook op een enkeltje Thailand binnen gekomen, maar er werd bij het inchecken op Schiphol wel degelijk naar een retourticket gevraagd door de vliegtuigmaatschappij. Wij hadden een multiple-entry visum gehaald (voor iedere keer 2 of 3 maanden) en dat was ook genoeg.

    Maar officeel is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk als ze je in een land niet toelaten: zij moeten je dan weer terug vervoeren, met alle kosten van dien. Soms kun je een formulier invullen waarop je aangeeft zelf verantwoordelijk te zijn voor de kosten die ze moeten maken voor de eventuele terugvlucht.

    In Thailand zelf bij de douane wordt totaal niet gevraagd of je een retourticket hebt. Je krijgt een visa-on-arrival voor 30 dagen.

    Het handigste zou zijn als je je ‘probleem’ voorlegt aan de vliegtuigmaatschappij. Heb je wel een ticket uit Vietnam? Dan zou je helemaal kunnen bewijzen dat je overland wilt reizen en t.z.t. weer vertrekt.

    Succes!

    Petra

    www.langevakantie.nl

  • Kollie

    Ik heb in Thailand geen problemen gehad met een enkeltje. In Nederland wel toen ik weg wilde met een enkeltje maar even een formulier ondertekend dat zij niet aansprakelijk waren wanneer ik het land niet in kwam en geen problemen meer, ook niet in het land waar ik toen aan kwam (China). Indonesië doet inderdaad moeilijk en Australië ook maar als je aan kunt tonen dat je bv een visa voor het volgende land hebt doen ze niet meer zo moeilijk.

    Ga je het officieel vragen zullen ze altijd zeggen dat het niet mag en kan!

  • P&C

    In/naar Australie juist totaal geen problemen gehad, zolang je maar van te voren je visum hebt geregeld (electronisch) en het nummer/uitdraai daarvan laat zien.

    Een visum voor Indonesie kregen we pas na inlevering van een kopie van de tickets het land weer uit.

    Ook Nieuw Zeeland eist een ticket het land weer uit voordat je in kunt checken, we zagen dat er iemand vlak voor het boarden nog uit de rij gehaald werd omdat haar papieren toch niet in orde bleken te zijn.

  • Rick

    Dus technisch gezien zou ik geen problemen moeten hebben als ik een retourtje koop en geen gebruik maak van de terugvlucht.

    Als de kosten niet zoveel schelen zal dit moeten lukken toch?

    En ik krijg een visum voor 30 dagen maar er is toch ook een mogelijkheid om langer te blijven?

  • P&C

    Een visum langer dan 30 dagen moet je vooraf aanvragen bij de ambassade (of is het consulaat?) in Amsterdam. Je kunt ook na 30 dagen ‘even’ het land verlaten naar een van de buurlanden en dan terug komen, maar dan betaal je wel visumkosten om bijvoorbeeld Laos of Cambodja in te komen (Maleisie is gratis).

  • Paul

    hi Rick,

    als je na azie nog ergens anders heen wil gaan dan zou ik gewoon een enkele reis kopen. als je naar nederland terug wil als je in thailand ben kan je daar erg goedkope tickets kopen. als je een retourticket koopt zit je ook meestal aan een datum vast. je kan deze wel veranderen maar meestal maar met een maximale vertrekdatum die een jaar later is dan de heenvlucht. een enkeltje naar thailand is echt geen probleem, mochten ze moeilijk gaan doen dan kan je altijd een verhaaltje ophangen dat je een tijdje over land gaat reizen en terug wil vliegen vanaf china oid, maar dat je nog niet precies weet wanneer dat is. ik heb zelf een beetje problemen gehad in bangkok toen ik met een enkeltje naar australie wilde met een enkeltje. na 3 minuten werd er toch wel begrip voor de situatie getoond en ik kon gewoon met het vliegtuig mee (, op eigen verantwoordelijkheid).

    met vriendelijke groet, Paul

    reiszondersandalen.web-log.nl

    getjealous.com/reiszondersandalen