paar vraagjes

  • Paul

    hallo allemaal, blij dat dit prikbord er weer is. ik heb een paar vragen die jullie misschien kunnen beantwoorden.

    ik ben nu nog in australie maar ik wil over 2 jaar en 3 maanden naar zuid amerika gaan. in de tussen tijd ben ik in australie ( nog 1,5 jaar) en nieuw zeeland ( 1jaar). wat raden jullie mij aan? spaans leren in zuid amerika of onderweg tijdens de reizen hier down under?

    zijn er ook mensen die door zuid amerika hebben gereisd en geleefd hebben door vrijwilligerswerk te doen? gewoon werken voor accomodatie en eten in plaats van geld. is dat een beetje te doen of is dat niet realistisch. Hoeveel geld nemen jullie gemiddeld mee die richting op? zijn de prijzen te vergelijken met europa of meer met azie? ik wil zo'n anderhalf jaar daar rondreizen, maar kan ook 3 jaar ofzo worden.

    met vriendelijke groet, Paul

  • Loes

    Hoi Paul,

    Ik spreek niet helemaal uit eigen ervaring, maar kan mijn ideeen erover wel geven.

    Een taal leren lukt het makkelijkst in het land waar die gesproken wordt. Je kunt dus vooraf een cursus doen, maar als je in Zuid-Amerika bent zul je pas het effect ervan merken. Overal kun je makkelijk (en goedkoop) taalcursussen doen. Dit lijkt me dus het handigst, tenzij je je het liefst al goed wilt voorbereiden.

    Ik ben in Azië geweest, en daar is het in ieder geval niet mogelijk om je met vrijwilligerswerk in leven te houden. Ik gok dat dit ook in Zuid-Amerika geldt. Je moet zelfs vaak betalen voor projecten. Besef dat een organisatie die werkt met vrijwilligers dat vaak doet omdat ze geen geld hebben om mensen te betalen. Als je je werk wil inruilen voor onderdak en eten, gaat dat ten koste van bijvoorbeeld de weeskinderen, of de jongeren, of de gehandicapten, of de dieren waar je voor werkt.

    In Australië en Nieuw-Zeeland is dat een ander verhaal, daar kun je wel makkelijker betaalde banen vinden (maar daar weet je natuurlijk alles van).

    Budget dat je nodig hebt hangt af van het land. Brazilie, Argentinie en Chili zijn duurder (richting Europa-niveau?) dan bijv Bolivia, Peru, Ecuador (denk aan Azië). Voor het ene land heb je dus aan 400 euro genoeg per maand, in het andere moet je op het dubbele rekenen.

    Succes!

  • Petra

    als je kijkt bij Wwoof international dan staan daar ook een paar hosts in zuid amerika. Niet veel, maar misschien wel net wat je zoekt?

    http://www.wwoofinternational.org/home/

    Succes,

    Petra

  • Dennis

    Hallo Paul,

    Een vraagje aan jou. Hoe krijg jij het voor elkaar om zolang op reis te zijn? Heb je alles achter je verbrand of zo? Laat ik het zo zeggen, goed gedaan!

  • Paul

    nee, niet verbrand. het is of verkocht of staat ingepakt bij mijn ouders. ik hoef ook niet per se terug naar nederland. ik ben ook niet met een mega bedrag met reizen begonnen. als je in australie en nieuw zeeland werkt en als het mogelijk is een beetje kan sparen ,zonder dat je dingen hoeft te laten omdat je er geen geld voor hebt, dan kan je een aardige tijd reizen. wooffen is ook een goede oplossing. mocht ik nou geen geld hebben om naar zuid amerika te gaan na nieuw zeeland, dan ga ik wel in noorwegen werken oid. daar krijg je voor de sufste banen al 19 euro per uur. gewoon online solliciteren en zorgen dat je met andere reizigers een beetje contact houd. wie weet kunnen zij je wel aan werk helpen een jaar later…